Visit Homepage
Skip to content

Om Kundaliniyoga

Kundaliniyoga är en vetenskap som är ca 5000 år gammal och som växer snabbt i popularitet. Yogi Bhajan tog Kundaliniyogan till väst i slutet på 60-talet och började öppet undervisa det som tidigare bara fick praktiseras av yogisar som i åratal kvalificerat sig till kunskapen. Yogi Bhajan såg dock att vår tid behövde en yogaform som snabbt ger resultat, yoga består av åtta delar och alla dessa delar finns med i ett Kundaliniyogapass. Han var också tydlig med att han inte samlade elever utan att hans uppdrag var att utbildade lärare. I en tid då allt snurrar snabbare och snabbare behövs stabila människor.

Kundaliniyoga kan göras av precis alla oavsett ålder och har inget att göra med att du måste vara vig eller i bra form då du börjar. ”Yoga ”-ett ord på sanskrit som betyder förena. Man samstämmer kroppen, sinnet, själen med universum. Yoga gör vi för att må bra emotionellt och fysiskt, den hjälper kroppen att släppa på spänningar och varva ner samt tillför massor av ny energi. Kundaliniyoga arbetar med muskler, leder, blodcirkulation, körtelsystem, energisystem, nervsystem, sinnet m.m. Yogans tekniker gör att du skalar av din raster och gamla oönskade mönster som hindrar dig att vara i din största potential. En kriya är ett yogapass och det kan ses som en apotek med massor med recept som jobbar på olika saker. I ett Kundaliniyogapass finns alltid ställningar (asanas) andningsövning (pranayama) handpositioner (mudras) och ljudvibration (mantra). Det finns kriyas som bara är en övning t.ex. Sat Kriya, men det finns också Kriyas som har fler övningar (ett pass) som består av ca: 5-15 övningar. Yogan görs inkännande med slutna ögon. Läraren korrigerar aldrig eleverna fysiskt, övningarna instrueras verbalt och görs av var och en efter egen bästa förmåga.

En klass är vanligtvis 60-90 minuter och strukturerad enligt följande:

1) Ev undervisning och 5-10 minuters uppvärmning.   2) 30-45 minuters kriya (träningen själv)   3) 5-15 minuters Savasana-avkoppling.   4) 11-31 minuters meditation (detta kan inkludera mantra eller handmudras). Vi tonar alltid in med Adi Mantra: Ong Namo Guru Dev Namo tre gånger innan vi börjar och avslutar med sången ”May the long time sun shine upon you” och chantar Sat Nam tre gånger då vi tonar ut.  Intoningen kalibrerar oss med vår egen inre visdom och det universella flödet. Avslutningssången är omtanke och välsignelse till alla vi har runt oss och Sat Nam betyder ”Jag är sanning”.

Om du har mens eller är gravid så hoppar du över alla rotlås, eldandning och annan magpumpning samt övningar som är för påfrestande för magen. Din yogalärare guidar dig igenom vad du ska tänka på.
Om du är gravid kontakta din yogalärare innan passet, då är det vissa saker som är viktiga för dig att tänka på.

Gör aldrig yoga under inverkan av alkohol eller andra droger. Rådgör med din läkare om du äter mediciner.

Vi yogar barfota i sköna kläder som helst inte sitter åt. Kom gärna i ljusa kläder, helst vitt eftersom det stärker det elektromagnetiska fält som finns runt dig.

 

Och du…

Yoga har inget med religion att göra. Teknikerna är äldre än religionerna, religionsutövande är nåt den moderna människan hittat på. Det är medvenhetens yoga där alla fritt får utforska sin egen sanning, det finns ingen som kommer säga att ”så här är det”.
G O D står för – Generates  Organizes  Delivers/Destroys. Alla personer, oavsett religiös- eller filosofisk bakgrund kan delta. Oavsett vad som är din föreställning om vad den universella kraften är, så är du innerligt välkommen!

 

Sinnet är din tjänare, kroppen är ditt fordon och själen är din boning.